Offroad cesty v ČR & Český TET unofficial

Ježdění mimo oficiální cesty je v ČR poměrně problematické, a to jak v důsledku poměrně hustého zalidnění malého území ČR, tak i z důvodu ne zcela jasné legislativy upravující tuto oblast. Na internetu najdete mnoho diskuzních vláken, kde se rozebírá co a jak je a není, žitou realitou však zůstává, že ten, kdo se vydá mimo silniční síť, vystavuje se mnoholičnému riziku. I proto my povícero jezdíme do okolních států na oficiální a legální offroad cesty (viz TET), a nebo se snažíme domlouvat se s vlastníky pozemků či využít některých z adventure/mx areálů.

Co jsou tedy hlavní rizika jízdy mimo silnici v ČR?

  • Zákazové značky – většina cest je označena, takže Vám hrozí při chycení pokuta
  • Lidé – chodci, cyklisti, venčiči psů i kočárků, chataři, chalupáři, zemědělci, myslivci .. Ti všichni nejsou rádi, když vidí motorkáře, natož pak na poblíž nebo nedej bože na jejich pozemku (ev, poblíž jejich pomyslných teritorií jako cyklostezka, cesta do zahrádkářské kolonie, lesní či polní cesta atp.)
  • Pasti nastražené výše zmíněnými, mentálně retardovanými, jedinci … at už v podobě hřebíků nebo lanek přes cestu
  • Práce v lese – dost běžné v letních měsících, opatrnosti není nikdy nazbyt
  • Psi … Češi psi milují a volně pobíhající pes není ojedinělým úkazem … a bublání našich strojů jejich klidu nepřídává
  • Víte o dalších rizicích? Co se Vám stalo či přihodilo? Sem stím do komentářů!

Problematická legislativa

Jak je uvedeno výše, legislativa je v tomto ohledu nejasná, resp. sporná je definice účelové cesty, což je pro nás klíčový pojem. V praxi občas bývá problém s právní kvalifikací lesních cest. Spor je o to, zda lesní cesty jsou či nejsou účelovými komunikacemi. Podle § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 289/1995 Sb., o lesích (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů, jsou totiž pozemky určenými k plnění funkcí lesa mimo jiné i zpevněné lesní cesty a neměly by tedy být považovány za účelové komunikace, čímž by se na ně mj. nevztahovalo obecné užívání účelových komunikací dle § 19 zákona, Tento výklad ovšem odmítl Nejvyšší soud v rozsudku sp. zn. 33 Odo 449/2005 ze dne 22. února 2006. Soud v rozsudku judikuje, že zákon se podle předmětu úpravy, jak je vymezen v § 1, vztahuje na veškeré pozemní komunikace, které naplňují znaky uvedené v dalších ustanoveních zákona, a neobsahuje žádné ustanovení, které by z této úpravy některé komunikace vylučovalo. Lesní zákon pak vůbec neupravuje problematiku provozu na komunikacích, které se nacházejí na lesních pozemcích.

Jak a kde tedy „legálně“ v ČR jezdit?

Jak je uvedeno v boxíku Legislativa, jezdit se zcela může po účelové komunikaci. Co to je, resp. je-li to např. i uváděné lesní a polní cesta, je pak věcí výkladu a následné diskuze s příslušnými orgány. Co však můžeme shrnout a konstatovat:

  • 1) Jezdit po účelových komunikacích mimo les i v lese je možné bez omezení pokud tam není zákaz vjezdu
  • 2) Dle definice zákona je „les“ soubor porostu a pozemků tvořících funkci lesa. Do těchto pozemků patří opravdu i nezpevněné lesní cesty a průseky užší než 4m.
  • 3) Do těchto pozemků patří i zpevněné komunikace (všechny!!!) mimo zastavěných ploch a k nim vedoucím komunikacím (což je logické protože i běžná silnice je zpevněná komunikace a jinak by přes les nemohla žádná silnice vést)

> Z toho plyne jedu-li po cestě zpevněné které spojuje nebo vede k zastavěné ploše jedu po ní i v lese legálně.
> Jedu-li po nezpevněné cestě nebo průseku širším než 4m mohu považovat za účelovou komunikaci,když není zřetelně označená dopravní značkou (je to většina cest protože to je rozchod kol lesních strojů a nákladních vozidel.
> Jezdím-li mimo cesty nebo v ochranném pásmu vodních zdrojů jedu tam nelegálně.

  1. Polní cesty bez zákazu = legální
  2. Ostatní pozemky mimo les
    t.j. pole, louky, lomy, pískovny, pouště mají následující režim:
  • Pokud tam nevjedete přes zákaz vjezdu netýká se vás silniční zákon.
  • Každopádně ježděním po cizím pozemku užíváte cizí majetek a záleží na dohodě s vlastníkem a pokud dohoda není tak pak na tom jestli pojížděním spácháte škodu.
  • Za samotnou jízdu vám nikdo nic neudělá. Není totiž rozdíl jestli jdete po louce pěšky nebo jedete na motorce. Pokud půjdete a pojedete jako člověk bude vše OK a i případná stížnost půjde k ledu.
  • Jestli někdo používá motorku jak pluh k orání a přeorá někomu pozemek (louku, zaseté pole) pak dojde ke škodě kterou bude pokud bude dopaden platit.

K uvedenému je třeba doplnit, že jde o kompilát informací z internetu, komentářů a sumací z diskuzí na webu Motorkáři.cz. Nejde tak o právní klasifikaci a erudovaný právní názor. Je proto třeba k tomu takto přistupovat a pak je na každém z nás, kam vyrazíme a jak si to obhájíme, před sebou či kontrolou PČR.


Trans Czech Trail 🇨🇿 (TET Česká Republika neoficiální)

Trans Czech Trail

Na internetu – webu a FB také, najdete neoficiální skupinu TET mapující offroad trasy v ČR – Trans Czech Trail cz. Je to 2000 kilometrů dlouhá trasa kolem a napříč Českou Republikou. Cesta je určená pro adventure motocyklové cestovatele, kteří se nespokojí s ježděním pouze po asfaltu a rádi si užijí jízdu po nezpevněných cestách.

Nebudeme tady kopírovat jejich texty – ale v rámci zvýšení popularity – na kluky a holky z této skupiny odkážeme. Tedy čtěte více zde, je to super!!! Díky za to, Dušane ‚SEIKOS‘ Hájku!

https://motosvet.cz/testy/894-tct.html


Offroad alá TCT podél D1

Nově se k český offroad cestám přidala mapovaná trasa podél D1 od Michala a webu Dirt Roads for Adventure Motorcycles – https://mototrails.eu/ , která také vypadá velmi zajímavě!
Projeli jste? Dejte vědět, jak vám trasa chutnala, osobně také zkusíme s Mojou někdy profičet. 🙂


Respekt – k lidem i přírodě!

Pokud vše uvedené shrneme, platí hlavně to, že ať už budete jezdit kdekoliv, po jakékoliv trase, prosím, mějte vždy na mysli, že to nejdůletější při ježdění mimo silnice tedy offroad, je RESPEKT. K lidem, k místním komunitám chatařů, zahrádkářů, myslivců či zemělcům, a hlavně – k přírodě a zvěři zde žijící též!

Vložte odpověď

Vaše adresa nebude zvěřejněna. Povinné položky jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..